Innovatív cégek az Európai Üzleti díj kapujában

Innováció – ez a fogalom messze kiemelkedett azon jellemzők közül, amelyekkel az idei European Business Awards magyar nemzeti döntősei írták körül üzleti tevékenységüket. Az RSM tanácsadó cég által támogatott megmérettetésen a középdöntőbe jutott húsz magyar vállalkozás példája mutatja: ha a cégvezetés képes lehetőségként és kihívásként tekinteni a válságra, akkor az a cég megerősödését is elősegítheti.

Forrás

Korántsem volt könnyű dolguk az RSM DTM nemzetközi hálózata, az RSMi által is támogatott European Business Awards (Európai Üzleti Díj, EBA) bíráinak az idén. Európa 29 országából összesen több mint 15 ezer vállalkozás tette próbára magát ezen a megmérettetésen, és végül 627 vállalat jutott túl a verseny első fordulóján. Ők a nemzeti döntősök, akiket a szervezők ezekben a hetekben értesítettek arról: esélyt kapnak a továbbjutásra, és ezzel akár a tekintélyes Ruban d’Honneur díj megszerzésére is.

„Számunkra külön öröm, hogy húsz vállalat jutott be a nemzeti döntőbe: kivétel nélkül olyan cégek, amelyek a folyamatos megújulás és a lankadatlan erőfeszítések révén értek el számottevő bővülést a nehéz gazdasági környezetben is” – értékel Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt., az RSM-hálózat kizárólagos magyarországi tagjának elnök-vezérigazgatója. Arra, hogy a válság közepette is szinte minden ágazatban van lehetőség az előrelépésre, jó példa, hogy a magyar nemzeti döntősök között akad online szolgáltatásokat nyújtó cég (Arkon), környezetvédelmi társadalmi vállalatok (Biofilter, Elmolight), élelmiszer-ipari cégek (Borsodi Sörgyár, Fino-Food, Flavon Group, Mirelite Mirsa, Nobilis), de még légiközlekedési vállalat (Wizz Air) is. Természetesen nem hiányozhatnak a sorból a számítástechnikai fejlesztéseket zászlajukra tűző vállalkozások sem (Dolphio, Econ Consulting, Prezi).

Ami közös ezekben a különböző területeken működő és eltérő méretű cégekben, az a folyamatos megújulás képessége. Miközben a nemzeti döntősök között akad két, kifejezetten a kreatív iparágban működő cég (a Carnation és a WAMP), ez a szemléletmód a többi vállalkozásnál is tetten érhető. És a döntősök listáját böngészve az is világossá válik, hogy még az évtizedes múlttal, bejáratott tevékenységgel rendelkező nagyobb cégek is csak szolgáltatási palettájuk folyamatos megújításának köszönhetik hosszú távú, jövedelmező működésüket (erre a Metro lehet jó példa).

Mindehhez jó cégvezetésre és elkötelezett, munkájukat szerető és azzal elégedett dolgozókra van szükség: az RSM DTM által a nemzeti döntősökkel készített rövid felmérésből ez is kiderül. Többen kifejezetten arról számoltak be, hogy a siker érdekében a munkavállalók továbbképzésének, fejlesztésének még az anyagi erőforrások biztosításánál is előrébb való célkitűzésnek kell lennie.

A húsz magyar döntős között két olyan cég is akad, akik viszont kifejezetten ez utóbbi feltétel (az anyagi erőforrások) előtérbe helyezésével ért el kiemelkedő eredményeket. A DBH Group és a Magyar Fejlesztési Iroda (MAPI) egészen máshonnan indultak és különböző céges életpályát futottak be, ám jelenleg a legsikeresebbek közé tartoznak azon cégek körében, amelyek tevékenysége az induló és kisvállalkozások támogatására, finanszírozására irányul.

A nemzeti győztesek, mint kategória egyébként először szerepel az EBA menetrendjében. Ennek oka részben az, hogy a vállalkozások így nagyobb ismertséget szerezhetnek saját hazájukban, legyen szó a versenytársakról, a közéleti vezetőkről vagy a médiáról. A másik ok az, hogy így a bírák is alaposabb képet alkothatnak az érintett cégek teljesítményéről.

Az EBA eseménysorozata szeptemberben folytatódik a Ruban D’Honneur státuszra méltó cégek kiválasztásával.

Minek köszönhetik sikerüket a magyar nemzeti döntősök?

(Jellemző válaszok az RSM DTM által készített felmérés alapján.)

* Arkon Zrt. A vállalat az úgynevezett maximum stratégiában látja a siker kulcsát: eszerint olyan jó ajánlatot kell tenni, aminél nincs jobb a piacon.

* Biofilter Környezetvédelmi Zrt. A cég egy társadalmi kérdésre adott jó választ: hálózatot épített ki hulladék-anyagok (elsősorban használt sütőolaj) begyűjtésére, és ebből innovatív technológiákkal energiatermelést valósít meg.

* Borsodi Sörgyár Kft. A vállalat olyan innovatív termékeket – többek között ízesített söröket – vezetett be, amelyeket a fogyasztók még a tradicionálisnak nevezhető sörpiacon is nyitottsággal fogadtak.

* CarnationGroup A nemzetközi terjeszkedés mellett a siker kulcsa az, hogy a kreatív csapat mellett a cég házon belül rendelkezik a megvalósításhoz szükséges technológiai fejlesztésekkel.

* DBH Group A jól megválasztott befektetési célpontok mellett a cég növekedése annak köszönhető, hogy tevékenységük fokozatosan kiterjed a tanácsadásra és az infrastruktúra-szolgáltatásra is.

* Dolphio Consulting Kft. A szoftver- és hardverfejlesztésekre, elsősorban képi tartalmak feldolgozására fókuszáló vállalkozás a folyamatos innováció révén „garázscégből” néhány év alatt dinamikusan fejlődő kkv-vá vált.

* ECON Consulting Kft. A 3D-s arc animáció készítést lehetővé tevő, kiváló minőségű szoftver- és hardverrendszert a cég olyan áron képes kínálni, amely a kisebb stúdiók számára is megfizethető.

* Elmolight Bt. A kommunális iszapok biztonságos és környezetbarát feldolgozására fókuszáló cég frappáns választ adott a mezőgazdaságban egyre erősödő szervesanyag-hiányra és műtrágya- függőségre.

* Fino-Food Kft. A családi kézben lévő vállalkozásnál az innovációt a termékpaletta folyamatos bővítése, a csomagolás és a megjelenés megújítása jelenti, így lehetővé téve a brand megerősítését is.

* Flavon Csoport A minőségi termékek és szolgáltatások mellett az áttörést a nemzetközi terjeszkedés, a külföldi fejlesztések és elismerések hozták meg a vállalkozás számára.

* MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. A pályázatírás mellett a cég immár pályázati projekt-menedzsmentet és beruházási tanácsadó tevékenységet is folytat, emellett kiemelt figyelmet fordít a legfontosabb erőforrás, a kollégák fejlesztésére.

* Metro Kereskedelmi Kft. Mivel a vásárlók egyre inkább a beszerzésre fordított idő minimalizálását igénylik, a cég kiszállítást vezetett be és Keszthelyen „drive-in” áruházat hívott életre.

* Mirelite Mirsa Zrt. A vállalat nagy hozzáadott értéket képviselő termékekkel jelent meg a piacon, válaszul a vásárlók igényeire. Az innovatív termékszerkezetet a technológiai fejlesztések és a költséghatékony gyártás tették lehetővé.

* Nobilis Zrt. A technikai jellegű fejlesztésekkel párhuzamosan a humán erőforrás képzése és a módszertani fejlesztések álltak a tevékenység fókuszában. A cég négyes jelszava: hatékonyság – minőség – innováció – harmónia.

* Prezi.com A cég eddigi pályája a folytonos növekedésről és átalakulásról szól. Céljuk, hogy mindig olyan terméket adjanak a felhasználók kezébe, amely valóban hasznos számukra és szeretik is használni.

* WAMP A tudomány és a technika mellett a design az innováció meghatározó tényezője – vallja a művészet, az ipar és a technológia közötti szinergiák kiaknázására törekvő WAMP. A működés alapvető eleme a jól felépített piaci stratégia és a hatékony kommunikáció.

* Wizz Air Magyarország A Wizz Air folyamatosan bővíti hálózatát, új útvonalakat, menetrendet és célállomásokat vezet be. A méretgazdaságosságból és költséghatékony működésből származó megtakarításokat a társaság a jegyek árában is érvényesíti. Az innováció a Wizz Air egyik alapértéke, a társaság új termékek és szolgáltatások bevezetésével igyekszik kielégíteni utasainak folyton változó igényeit.

(2012)

 

További hírek:
Facebook
Facebook
Google+
Google+